BRSCC National FF1600


Silverstone International
4 & 5 april 2015
tussenlijntje
Donington Park

9 & 10 mei 2015
tussenlijntje
Oulton Park
23 mei 2015
tussenlijntje
Brands Hatch
20 juni 2015
tussenlijntje
Castle Combe
18 & 19 juli 2015
tussenlijntje
Silverstone National
15 & 16 augustus 2015
tussenlijntje
Knockhill
13 september 2015
tussenlijntje
Anglesey
26 & 27 september 2015
tussenlijntje

Champion
of Oulton Park


Oulton Park
18 april 2015
tussenlijntje
Oulton Park
23 mei 2015
tussenlijntje
Oulton Park
4 juli 2015
tussenlijntje
Oulton Park
22 augustus 2015
tussenlijntje
Oulton Park
17 oktober 2015
tussenlijntje

Formule 1


Goodwood Festival of Speed
Goodwood
27-28 juni 2015
tussenlijntje
Classic Wings & Wheels
Vliegbasis Gilze-Rijen
22 augustus 2015
tussenlijntje
Historic Grand Prix
Zandvoort
28-30 augustus 2015
tussenlijntje

Formula Ford Internationaal


Champion of Brands Hatch
Brands Hatch
27 september 2015
tussenlijntje
Formula Ford Festival
Brands Hatch
24-25 oktober 2015
tussenlijntje
Walter Hayes Trophy
Silverstone
31 oktober - 1 november 2015
tussenlijntje

De 24 uur van Barcelona van Melroy Heemskerk

16-11-2015,

BX5C5476

Melroy Heemskerk maakte dit jaar in Barcelona zijn debuut in de 24h Series van Creventic. Het bleek een race vol nieuwe ervaringen, maar vooral heel veel plezier. Melroy vat het samen in zijn eigen woorden:

"De 24 uur van Barcelona, een race waar ik twee maanden geleden nog niet van wist dat ik hem zou rijden, laat staan dat het een van de leukste autosportervaringen zou zijn die ik tot nu toe heb gehad. Ondanks het feit dat het qua resultaat helemaal niet zo liep als dat we gehoopt hadden.

Een paar weken geleden werd ik gevraagd, of liever mij werd verteld, dat ik de 24 uur van Barcelona zou gaan rijden met een Seat Leon Cup Racer bij het SICL.com TDF racing team. TDF is het bedrijf van Matt Faulks, een voormalig Cosworth, Minardi en Williams-engineer, die samen met een groep oud-Formule 1-monteurs historische Formule 1's prepareert. Via de activiteiten van Geva Racing heb ik Matt leren kennen en de afgelopen jaren bij grote demonstratie-evenementen al veel lol gehad. Maar nu vertelde Gert Valkenburg, al sinds 2009 diegene die zo'n beetje alles voor mij regelt, dat ik ook echt voor TDF zou gaan racen."

Creventic
"De Seat Leon is een vrij gemakkelijke maar wel een hele leuke auto om mee te rijden. Dat wist ik na een uurtje testen met TDF Racing samen met nieuwe teamgenoot Sven van Laere. Het feit dat we na die test het vliegtuig naar Amsterdam misten omdat we druk aan het ouwehoeren waren, is misschien wel een kleine voorbode geweest voor wat er komen ging!
Sven en ik voegden ons op Barcelona bij het vaste rijdersduo van Ashley Woodman, de man achter SICL.com en Martin Byford, die het tot het BTCC geschopt heeft maar niet het budget heeft om op dat niveau te blijven racen en dus nu dingen doet die hij leuk vindt. Klinkt bekend, dacht ik nog.

De 24 uur van Barcelona is onderdeel van de 24 hour series en het was mijn eerste kennismaking met dit kampioenschap. Ik ben echt onder de indruk van Creventic, de organisator. Strak geregeld, veel auto's, topdrukte en soms wat chaos op de baan maar alles stevig onder controle. Leuk en dat mag gezegd worden."

Sfeer
"Leuk is echter een understatement als het gaat om het team. De jongens blijken mega competitief en de testdag werd echt benut om de puntjes op de i te zetten. Duidelijk werd dat Martin en ik qua snelheid heel dicht bij elkaar zaten en dat wij de kwalificatie zouden gaan rijden. Ik mocht de honneurs in het eerste gedeelte van de sessie waarnemen, wat op een opdrogende baan gebeurde. Maar het echte vuurwerk kwam aan het eind, toen we uiteindelijk de derde tijd noteerden. Happy!

Het is al wat jaartjes geleden dat ik een 24-uurs race heb gereden. Mijn vorige en eigenlijk enige ervaring was de 24 uur van Oschersleben in een DNRT Seat, maar op de grid was er van spanning niets te merken. Er heerste een soort ultieme ontspanning met lachende gezichten, gekke selfies en vooral veel zin in hopelijk een lange race. Martin zou starten, waarna Sven stint twee zou rijden en ik daarna aan de beurt zou zijn."

 

CY7H3696

Dramatische start
"Helaas was onze start van de race meer dan dramatisch: al na drie ronden kwam Martin binnen na contact met een andere deelnemer en een kapot stuurhuis als gevolg. Dat was snel opgelost maar toen moest de echte ellende helaas nog beginnen. Want na een paar ronden werd de auto binnen gesleept met problemen. Seat spotte het issue, hing een laptop eraan en resette wat sensoren. Ondertussen wisselde het team het gaspedaal, waarna we weer op pad konden.

Inmiddels waren we buiten de top 70 gevallen, maar toen ik na drie uur racen in de auto kwam was het alsnog genieten. In de volle hitte wist ik zonder veel moeite 2.03's te noteren, maar ik had de lof over auto net over de boordradio uitgesproken of ik stond stil. Het gaspedaal reageerde niet meer en wat bleek, het waren niet de sensoren van het gaspedaal die fouten gaven, maar de hele gasklep die kapot was gegaan. Nu zitten dat soort onderdelen in de Seat redelijk diep in de auto begraven. Het team heeft keihard gewerkt om het op te lossen. Credit voor die jongens, want als je op gevoel, tot aan je ellebogen in een hete auto hangend, zonder te zien wat je kunt doen, zoiets moet oplossen ben je gewoon echt een held."

Comeback
"In totaal verloren we twee uur met de drie issues aan het begin van de race. Ontzettend zuur. Maar niemand was down en out. Je stelt je doelen bij. Eerst maar eens zorgen dat we de top 70 in komen. Daarna zorgen dat we niet meer laatste in de klasse staan en vervolgens uur na uur de ranglijsten beklimmen.

Je hebt op zo'n moment ook totaal niet door wat er in de rest van de wedstrijd gebeurt. Je komt als het ware in een soort tunnel terecht, een tunnel met uitzicht op de laatste pagina van het uitslagenscherm. Maar duidelijk werd wel dat we aan een comeback waren begonnen. Sven en Ashley waren onder de indruk van de drukte op de baan, maar waren foutloos en brachten ons terug de top 70 in. De avond begon te vallen toen ik mijn tweede stint mocht rijden en dat was er één met een bijzondere opdracht voor een endurance race: "Rij zo hard als je kan, elk ronde is een kwalificatierondje", zei Matt met een big smile. Toen ik de pitbox in kwam lopen vlak voor de wissel hoorde ik geschreeuw "there is our weapon, bring out the Melroy". Volgens mij hadden ze er zin in."

CY7H4497

Awesome
"Eenmaal in de auto is de rust teruggekeerd. De auto voelt briljant en weer noteer ik 2.03.0, maar dan vier keer achter elkaar. "This car feels awesome" roep ik, en het enige wat ik terugkrijg van monteur Dean is "copy that, keep pushing", heerlijk! Na een uur trappen blijkt dat we door de eerste keer een ander probleem hebben. Iets is er niet helemaal juist in de auto en we vreten op dit tempo rechtervoorbanden. Ik probeer het over te brengen, maar de communicatie komt niet helemaal lekker over. Engelsen uit het midden van het land hebben standaard ondertiteling nodig, zo blijkt.

Een oplossing is snel gevonden. Ineens vraagt een bekende stem in het Nederlands wat de situatie is. Nelson Valkenburg heeft toch een manier gevonden om in zijn vrije weekend een headset en een microfoon op te krijgen en heeft naast dat hij strategie, stinttijden en brandstofverbruik in de gaten houdt nu ook de communicatie met mij en later Sven erbij gekregen. We besluiten samen om binnen te komen, ook al is het te vroeg. Na de stop met rijderswissel blijkt het de juiste keus: de band hadden dat niet lang volgehouden, het canvas komt er doorheen.







Bij mijn laatste stint een paar uur later kiezen we voor een conservatiever tempo. Iets klopt er net niet rechtsvoor, want we zien ook dat het wiellager daar niet 100% is. Het idee werkt, rondjes 2.07 zorgen ervoor dat mijn banden het 2 uur volhouden en ik hou brandstof over waardoor de volgende stop korter is. Tijd om te gaan slapen, mijn werk zit erop! Dacht ik..."

Op het oog
"Terwijl ik ergens in mijn huurauto knock-out lig, wordt Sven vlak voor de ochtend hard geraakt door een Porsche die zich verremt. Het is de tweede keer deze race dat dat gebeurt, want bij mij was het ook al raak. Toen had ik geen schade maar dat is nu niet het geval. Rechtsvoor staat helemaal uit het lood en ook de remschijf is gescheurd. Het team wisselt beide remschijven voor in negen minuten, spoort de auto op het oog en weg is Sven.

En wat blijkt, de auto is nog altijd goed, heel goed. Sven communiceert dat hij het gevoel heeft dat hij ervoor kan gaan en dat doet hij dan ook, verbetert zijn eigen rondetijden keer op keer en is op weg naar een dikke 2.07 als hij vanuit de pits wordt afgeremd. Het gaat te hard, altijd fijn om te horen.
Sven sleurt ons terug tot het randje van de top 50 wat eveneens het randje is van de top 10 in de A3T klasse. Mijn wekker staat, nu maar hopen dat als ik straks in de pits kom alles nog op rolletjes loopt."

Ik heb honger
"En toen klopte Nelson op het raam. Amper 2 uur na mijn vorige stint vraagt Ashley Woodman of ik de volgende 2 uur wil rijden, want hij zou graag als eigenaar van de auto willen finishen. Ik heb dan al 6 uur in de auto gezeten maar binnen 15 minuten sta ik in de box, pak aan, helm op, te wachten tot ik weer mag.
Ook nu zorgen we er voor dat de Hankooks heel blijven en ik een volledige stint kan rijden. Belangrijk want de maximale rijtijd achter elkaar is twee uur en we willen niet dat we nog een rijderswissel en splash en dash moeten doen.
Halverwege vraagt Nelson naar de banden, het autootje en naar hoe het met mij gaat. "Ik heb honger" is het enige wat ik uit kan brengen. Even blijft het stil, waarna ik ineens Engelse monteurs tegen me hoor praten hoe lekker het ontbijt is. Ik twijfel even over een pitstop, maar ja, teamorders hè!"

Finish
"We rijden de 24 uur van Barcelona uiteindelijk uit en worden als 46e geklasseerd, achtste in de klasse. Eigenlijk hebben we verloren, maar niemand voelt het zo. Big smiles overal om me heen, knuffelende monteurs en luid gejuich als we over de finish komen. Iedereen staat aan de pitmuur op het moment dat Ashley de #107 over de finish brengt. Ik ben gebroken, helemaal kapot, maar heel gelukkig. Dat zijn ook Matt Faulks, Gert Valkenburg en het hele team. We praten over de toekomst en de hoop is er vanuit het team absoluut dat we dit vaker gaan doen. Als ik de juiste support vind, misschien wel het hele seizoen.

Maar voor nu ben ik blij met wat we gepresteerd hebben en kijk ik met enorm veel plezier terug op dit weekend. Ik heb al zoveel mooie dingen mogen doen, van Formule Ford, Formule 1 demo's tot FIA GT3, maar deze hoort zeker in het rijtje thuis. Supermooi!"

Sponsors